Suntem ceea ce mancam

Din ce în ce mai multa lume a devenit astazi preocupata de o alimentatie cât mai sanatoasa. Dar cum sa alegi alimente sanatoase când informatiile despre pericolele ascunse pana si într-o banala legatura cu patrunjel fac aproape zilnic obiectul stirilor? În plin scandal al bebelusilor infectaţi cu E-coli, brânza de vaci este privita ca un criminal în serie, iar o alimentatie bazata numai pe legume si fructe nu pare o solutie, pentru ca aflam si despre acestea ca sunt pline de pesticide. Se spune că „suntem ceea ce mâncăm”. Însa cum am putea face alegeri corecte în lumea de astazi? Cum poate redeveni masa zilnica alaturi de familie sau prieteni o bucurie, fara sa avem sentimentul ca suntem tinta vie, în linia întâi a acestui „razboi alimentar”?

Tot mai multa lume incepe sa fie interesata de alimentatia sanatoasa. Dar ce putem alege in conditiile in care sunt suspiciuni ca pana si fructele si legumele sunt pline de pesticide?

Alimentatia sanatoasa nu inseamna doar sa ”alegem” alimente ci inseamna sa descoperim de unde provin acestea, ce contin, sa mergem pe firul lantului trofic, sa activam! Cata vreme ne hranim cu ceea ce altii ne pun la dispozitie, va exista permanent suspiciunea ca fructele, legumele pot fi pline substante chimice care n-ar trebui sa existe in dieta noastra. Insa, daca alegem sa ne implicam mai mult, sa investigam, sa cunoastem, sa cerem dovezi, sa crestem mancare si sa identificam surse de hrana sanatoasa, atunci iesim din postura de victima. Acest lucru cere efort, timp, motivatie insa in acelasi timp aduce si satisfactii; viata devine mai savuroasa cand te duci la cules de fructe de padure sau de hribi alaturi de prieteni sau cand il inveti pe copilul tau sa puna muraturi .

De multe ori mancam, dar de fapt nu ne hranim. Cum ar trebui sa arate dieta sanatoasa pentru o zi?

Dieta unei zile ar trebui sa consiste majoritar in alimente cu o bogata informatie nutritionala pentru a ne si hrani, adica alimente care sa pastreze nealterat bagajul de nutrienti cu care au fost inzestrate; proaspete, cat mai putin procesate, care au crescut cat mai aproape de noi. In ziua aceea ideala ar trebui sa consumam de toate, in primul rand multe legume, cereale integrale, fructe si oleaginoase la gustari si surse de proteine alternativ (lactate, oua, carne, leguminoase). Asta ar trebui sa facem in medie de 3 ori pe zi, intr-o atmosfera senina si linistita, inconjurati de familie si de o vesela impecabila, departe de televizor si telefon.

 

 

Visul multor oameni este sa manance pe saturate si totusi sa nu se ingrase. Exista vreo dieta care sa aiba acest rezultat?

Pentru acei oamenicare percepfericirea ca pe o dieta plina de mancaruri de tip junk-food (pateuri imbibate cu margarina, ceafa frageda cu cartofi prajiti scaldati in sosuri dulci acrisoare, picante aripioare fara urma de leguma, iaurt cu fructe ” zero la suta”, mezeluri revarsandu-se peste paine alba ce nu suporta apropierea vreunei frunze verzi) , acest vis va fi greu de atins. Insa pentru alti oameni care de obicei se hranesc cu alimente sanatoase, visul e chiar realitate; poti manca pe saturate orice platou care este plin de legume si este din loc in loc”punctat” de friptura sau lactate, leguminoase, cereale. La sfarsitul platoului, un mic desert, in culmea fericirii si iata, traiesti aievea visul secolului.

Exista vreun aliment-minune pe care sa-l recomandati?

NUUUUU…:) Este un concept periculos chiar. Toate alimentele naturale sunt minunate si fiecare persoana identifica printre ele prieteni sau dusmani. Nu este intelept sa favorizam in exces un anumit aliment si sa le defavorizam pe altele deoarece pierdem din varietate, adica pierdem echipe de nutienti unice in fiecare aliment iar sinergia dintre nutrienti este mai importanta decat orice nutrient administrat singur sau scos din context; aceasta este minunea naturii, greu de imitat. Orice aliment bun mancat in exces sfarseste prin a dauna!

De ce a devenit tot mai complicat sa faci alegeri corecte in ceea ce priveste alimentatia zilnica? Bunicii nostri nu isi faceau atatea probleme cu hrana si totusi traiau sanatosi pana la varste inaintate.

Sa ne inchipuim ce mancau bunicii nostri acum o suta de ani , la inceputul primaverii, la masa de pranz. In spatele casei urzicile tocmai au crescut inalte de-o palma, singure, fara ajutor de la vreo substanta sau insecticid. Gainile din gospodarie dupa ce au ciugulit din ghiocei si au fost alergate tocmai s-au asezat sa oua, se pregatesc de clocit, iar in pivnita, langa drobul de sare si oala cu varza murata sta un sac cu malai macinat la moara cu pietre…fara temperatura, negrisat. In coltul casei atarna catei de usturoi. Hmm…mamaliga din malai cu indice glicemic scazut alaturi de ou fiert din gaini libere si mancare de urzici cu usturoi “nechinezesc”. Simplu si firesc… acum sa ne inchipuim scenariul intr-un apartament la etajul 10 cu televizor atarnand in coltul casei si gaini in cartea de citire. Este o adevarata aventura sa aduni ingredientele acelea. Lantul trofic s-a lungit foarte mult in ultima suta de ani si de atunci a devenit complicat… iti trebuie chef sa gatesti dupa o sedinta de vanzari, masina, bona, timp liber si malai din targul de la Bolintin, ceva cunostinte despre stampilele de pe oua, etc. Sa nu credeti insa ca acum o suta de ani bunicii nostri traiau chiar mult si bine, erau si atunci greutati si uneori o saracie pe care cu greu ne-o inchipuim astazi, saptamani intregi se manca doar mamaliga. Nu e de dorit sa ne intoarcem in timp insa este de dorit sa pastram lucrurile bune de atunci cu resursele de acum. Este important sa intelegem ca hrana sanatoasa depinde direct de noi si de perspectiva noastra, trebuie sa acordam mai mult timp si energie hranei, trebuie sa incurajam agricultura romaneasca de calitate si pe cei care o practica.

Daca vrem sa incepem sa mancam sanatos, care este primul pas pe care trebuie sa-l facem?

Sa ne imprietenim cu legumele si ele sa devina” jumatate” din tot ceea ce mancam. Si noi apoi vom fi ceea ce mancam. In 3 luni se schimba enorm de multe daca facem acest lucru.

Ne puteti spune o metoda simpla si eficienta de detoxifiere a organismului pe care o poate face oricine acasa?

Da, tinem post o saptamana. Post crestin ortodox in care fumatul si bautura sunt ”pacate”. Toate sursele de toxine sunt si au fost ”pacate”…si mancatul prea mult, si desfatarea in exces, si fumatul si bautul, si cearta cu vecinii si neiertatul …

La Atelierul de Nutritie „Suntem ceea ce mancam”, pe care-l sustineti in cadrul Fundatiei Calea Victoriei, veti oferi o dieta personalizata fiecarui participant. Care sunt avantajele unei astfel de diete?

La atelier se ofera sfaturi fiecarui participant, nu neaparat o dieta personalizata care necesita foarte mult timp pentru elaborare si o cunoastere intima si temeinica a pacientului. In timpul intalnirilor noastre incercam sa identificam pentru fiecare participant ce s-ar putea imbunatati in dieta sa, la ce nivel este acum si cum sa inceapa schimbarea stilului sau alimentar.

Avantajele dietei personalizate sunt multiple, dieta se muleaza pe stilul de viata, este viabila si poate fi pusa in practica tine cont de preferintele si aversiunile culinare, urmareste efectele in timp si ajuta pacientul sa se cunoasca mai bine.

Dr. Ruxandra Plesea

Click pentru articol original
De | 2017-12-12T00:18:09+00:00 24 February 2017|Dr. Ruxandra Plesea, Sfaturi generale|0 comentarii

About the Author:

Adauga un comentariu

Am citit si sunt de acord cu Termenii si Conditiile *