Home/Dr. Ruxandra Plesea, Sfaturi generale/Afectiunile pielii in vacanta. Nutritia ajuta…

Afectiunile pielii in vacanta. Nutritia ajuta…

Se schimba multe lucruri in vacanta de vara, de regula toate in bine insa, sub soarele torid, diverse afectiuni cronice ale pielii nu o duc asa de bine si chiar foarte multe fenomene acute pot surveni acum. Iata ce se poate intampla si cum putem ameliora lucrurile, din punct de vedere nutritional si nu numai.

ARSURILE SOLARE

Se manifesta chiar din primele ore de expunere la soare sau chiar zeci de minute in cazul pielii deschise, atunci cand nu folosim protectie adecvata si se manifesta initial ca piele rosie, calda, tumefiata, ulterior apar vezicule, insotite de mancarime, durere, edem, senzatii extrem de neplacute. Ce este de facut? Protectie din exterior dar si din interior! Alimentele dovedite a avea efect protector sunt: fructele de padure (vitamina C si alti antioxidanti), cartofii si vegetalele galbene, portocalii (betacaroten), ceaiul verde, ovazul, rosiile, pepenii (lycopen), ciocolata foarte neagra, rodiile (acid ellagic).

ACNEEA

Dupa o vacanta mica la mare, lucrurile par sa mearga bine, parca acele chisturi neplacute si inflamate se atenueaza, insa la cateva saptamani lucrurile iau o intorsatura urata, acneea se inrautateste ! Pielea intens deshidratata post expunere la soare incearca sa “combata” cu hipersecretie de sebum. Prezenta transpiratiei in exces plus mixul de bacterii locale, praful, poluarea, hiperkeratinizarea, toate duc la infundarea si astuparea glandelor sebacee, mentinerea inflamatiei cronice si formarea de noi chisturi si comedoane. Acneea este o afectiune inflamatorie la baza asa ca, incearca sa ai o dieta cu caracter antiinflamator si elimina alimentele ce s-au dovedit in studii ca se coreleaza cu prezenta acneei (lactatele, dulciurile, alimentele cu indice glicemic crescut, alimentele la care ai intoleranta). 

ROSACEA

Expunerea la soare este cel mai frecvent factor ce duce la declansarea unui puseu (se manifesta la nivelul fetei cu roseata, vene mici si rosii, acnee) Adeseori se confunda cu arsurile solare. Lotiunea cu protectie UVA si UVB este “must have”, evitarea expunerii la soare este foarte importanta!

Alimentele si triggerii puseului, ce trebuie evitate obloigatoriu sunt: alcoolul, condimentele, baututrile si mancarurile fierbinti, cafeaua in exces, practicarea sportului viguros si pe perioade lungi, sauna, emotiile intense (te bucuri moderat de vacanta si nu sari cu parasuta :), anumite medicamente, tusea cronica. Chiar si microbiomul pielii este important in declansarea afectiunii. Studiile arata ca antioxidanmtii precum vitamina C, E, betacarotenul si seleniul, acizii grasi omega 3 pot influenta pozitiv aceasta conditie. Alimentele care ajuta, sunt tot din clasa alimentelor cu potential antiinflamator: fructe de padure, vegetale verzi, pestele gras, plante aromatice precum salvie, ghimbir, cumin, uleiul de masline, nucile, semintele.

IMBATRANIREA PRECOCE A PIELII

Soarele are o actiune intens destructiva asupra ADN-ului celular ducand la imbatranirea accelerata a pielii, formarea ridurilor. Le vezi in septembrie… Efectul este cumulativ in timp si devine chiar periculos daca apare si arsura solara (creste riscul de cancer de piele). Asadar folositi lotiuni de protectie (razele UVA provoaca…si razele UVB produc…asdar lotiunea trebuie sa aiba ambele filtre prezente), palarii, umbrele si alimente cu potential antioxidant si antiinflamator. Evitati desigur alimentele cu caracter inflamator si prooxidant (zaharul, dulciurile, cocktailurile dulci la plaja…sunt un adevarat catalizator al imbatranirii impreuna cu soarele).

MELASMA

Soarele este unul din factorii principali ce duce la aparitia petelor maronii pe zonele expuse, in special pe fata. Sunt si alti factori ce duc la modificarea activitatii melaninei la nivelul pielii; tulburari hepatice, un nivel crescut al cuprului, tulburari endocrine, sarcina. In astfel de cazuri este important un bun aport de vitamina C si evitarea deficitului de fier, un bun echilibru al raportului cupru-zinc.

Este importanta asigurarea surselor de folat, zilnic! (frunze verzi, leguminoase, citrice, nuci, cereale integrale) deoarece se pare ca deficenta de folati serici este corelata cu aparitia melasmei. Evitati obiceiurile ce duc la eliminearea crescuta a folatilor din organism (fumatul, consumul de alcool). Cautati sursele de vitamina E (uleiuri, nuci) si urmati o dieta bogata in fructe si legume divers colorate.

ALERGIA LA SOARE

Este ghinionul tau in vacanta.  Roseata si mancarime! Cosmar ! Trebuie tratata la dermatolog desigur insa ai grija si la nutritie. Sindromul alergic este corelat cu o activitate nu tocmai perfecta a sistemului tau imunitar si asta inseamna flora intestinala dezechilibrata. Alergia rimeaza cu inflamatia. Uneori anumite substante, in special parfumurile pot produce o reactie fototoxica la nivelul pielii…deci la plaja nu trebuie sa te parfumezi niciodata chiar daca ai vazut cel mai frumos salvamar din ultimii 10 ani acolo! Alti factori ce “ajuta la ghinion” sunt anumite medicamente (antibiotice, antidepresive, tratamente pentru acnee), schimbari metabolice, si chiar plante ce induc reactii de fotosensibilizare  (limes..adio cocktail, napi-nu cred ca se servesc pe plaja). Ajutorul dat de lotiuni de protectie si de medicul dermatolog este necesar chiar inainte de expunerea la soare. Expunerea la soare trebuie facuta gradat. Insa atentie, chiar unele substante din lotiuni pot induce fotosensibilitate asadar este important sa o gasiti pe cea potrivita. Stie dermatologul.

PSORIAZIS

Soarele (in special razele ultraviolete UVB) poate produce ameliorari in aceasta afectiune doar daca expunerea se face in cure scurte si frecvente si daca se evita arsurile solare ce au un impact deosebit de negativ asupra zonelor cu leziuni. Nivelul de vitamina D este si el foarte important; nici prea putina insa nici excesul nu face bine.

Evitati carnea rosie, excesul de lactate, mancarea procesata, dulciurile rafinate si testati reactia la alimente precum rosii, cartofi, vinete, ardei. Alegeti in schimb alimentele antiinflamatorii mentionate mai sus. Testati dieta fara gluten cateva saptamani si observati evolutia afectiunii. Sunt cercetari ce se desfasoara in legatura cu acest subiect. Cercetarile estimeaza ca 25% dintre pacientii cu psoriazis pot fi sensibili la gluten.

MUSCATURILE DE INSECTE

Ei bine, daca nu stiati, si tantarii au preferintele lor in ceea ce priveste victimele.  Unele persoane sunt muscate intens in timp ce altii scapa necompostati, in acelasi loc si cu aceiasi tantari. De ce?  Se orienteaza in functie de mirosul corpului si cine crezi ca este responsabil de producera lui? Bacteriile… Se pare ca acestia se orienteaza si in functie de tipul de flora intestinala al victimei. Concluzia pe scurt, daca ai o dieta bogata in pro si prebiotice, o dieta sanatoasa ce mentine o flora intestinala echilibrata, degaji un anumit parfum si ai toate sansele sa fii ocolit de tantari. ”WHY MEEE???” Ei prefera victimele cu dieta de tip vestic bogata in dulciuri, etc. Calmarea leziunilor cutanate provocate de insecte se poate face aplicand un cub de gheata invelit intr-un prosop subtire pe locul afectat, sau o pasta preparata din bicarbonat de sodiu si apa. WHY MEEEE???

In toate cazurile este important sa nu va ardeti!! Nu turnati gaz peste foc, nici zahar in dumneavoastra. Restul este negociabil 🙂

Dr. Ruxandra Plesea

Click pentru articol original
De | 2017-12-12T20:30:37+00:00 26 August 2017|Dr. Ruxandra Plesea, Sfaturi generale|0 comentarii

About the Author:

Adauga un comentariu

Am citit si sunt de acord cu Termenii si Conditiile *